söndag 22 mars 2009

Flyttfågel

Hur bestämmer man sig för att flytta 8250 km till andra sidan jordklotet? Hur tar man beslutet att lämna vänner, familj och säga upp sig från jobbet för att kasta sig in i osäkerheten?

Jag har vridit och vänt på denna frågeställning i månader oförmögen att fatta ett beslut. Jag har fortfarande inte ett väl genomtänkt och balanserat svar. Men ändå står jag här i ett virrvarr av flyttkartonger och resväskor och med en enkel flygbiljett till Shanghai... Hur hände det? Jag tog aldrig något beslut om att flytta. Valet gjordes istället någonstans mellan viljan att ta till vara på de möjligheter livet ger och rädslan för att en gång ångra det jag aldrig gjorde. Så nu är jag på väg mot mitt livs största äventyr. Iden om att blogga om den kommer faktiskt från Er, mina vänner och familj. Denna blogg blir ett sätt att hålla kontakten, berätta och beskriva mitt liv i fjärran öster. Min önskan och förhoppning är att även om jag är långt borta så kommer ni fortsätta att vara lika nära som nu!

Min kloka mor gav mig en flyttpresent. En liten fågel i keramik för att påminna mig om att jag inte flyttar från Sverige. Jag är en flyttfågel, borta under en period men som kommer tillbaka! Med den tanken så är det med förväntan, glädje och hoppfullhet jag stiger på planet mot Shanghai!


Så på återseende, nästa gång från fantastiska Shanghai :-)

Kärlek!
Sara

6 kommentarer:

  1. Bon voyage Sara och stor kram till dig och Micke från vännerna i Maria Park. Det ska bli jätte roligt att följa din blogg och höra om alla aventyr. Enjoy your drink at the top when you arrive! Hugs, Laurel

    SvaraRadera
  2. Hej vännen!

    Jag kommer att följa dig och din blogg med iver och nyfikenhet. Förhoppningsvis kommer jag även en dag till er i Shanghai och hälsar på.

    Största kramen och lycka till!!

    Lisa

    SvaraRadera
  3. hej Sara
    hoppas att allt gick bra med resan.
    Jag tänker på er!

    SvaraRadera
  4. det var jag som har skrivit till er
    Linn

    SvaraRadera
  5. Hej Sara!
    Kände mig så dum när jag insåg att jag missade säga "hej då" till dig din sista dag på jobbet. Jag jobbade så få timmar och hade inte riktigt koll på läget.
    Önskar dig/er all lycka borta i Kina och kommer följa din blogg för att se hur du har det.
    Kramar,
    /Nettan

    SvaraRadera
  6. kul att ni har hittat in här! hope u like it!

    KRAM

    SvaraRadera