onsdag 22 juli 2009

en kvinna i synnerhet


Från kvinnor i Shanghai genom mig, till kvinnor i allmänhet via Martin, till en kvinna i synnerhet via min underbara farmor. Här kommer hennes reflektion om kvinnor, mkt tänkvärt! Som det mesta min kloka farmor säger!

"Om dina tanker ang kvinnans situation i dagens samhälle får jag hålla med dig på en del punkter men nog har det blivit bättre. Tro mig, det var värre förr. när jag var i din ålder, då var uppfattningen oftast den att en kvinna inte behövde en längre utbildning, hon skulle ju gifta sig!!! Lika lön för lika arbete, HaHa! 3 månaders mammaledigt efter födsel, osv. Vet Du att jag som gift kvinna under 25år inte fick motbok,de var mannen som ansågs mera mogen, inte för det spelade mig nån roll för mig, men som ett exempel. Det finns mycket att kämpa för. Men självklart känner männen sig hotade o håller ihop, tror dock fortfarande att kvinnans mammaroll är viktig. Men håller med dig om att jämnlighet är absolut det som är målet för en gemensam framtid." - världens finaste farmor

Så, nu lovar jag att hålla denna blogg borta från jämnlikhetstrams ett tag! Men kommer inte att hålla för evigt!

Kärlek
Sara

2 kommentarer: