måndag 18 maj 2009

Vardagsmat i Shanghai

Också var det de här med maten.... Vad tusan äter man i Shanghai och hur?!

Det finns faktiskt en hel del svårigheter men att forsätta äta svenskt i Shanghai. Ost, grädde, gott bröd och godis är ett minne blott. Tom pasta är sällsynt hemma hos Winlunds då det är väldigt dyrt här! Därför håller vi oss nu med en ngt nyttigare kosthållning. Äter mkt kyckling, ägg, thai och hör o häpna, ris! Det har även blivit en och annan dumpling som är Shanghais ”nationalrätt” (http://en.wikipedia.org/wiki/Xiaolongbao). Lunch äter jag nästan alltid i personalmatsalen för 3 ynka kronor. Det är kinesiskt som gäller, mkt kyckling, ris och olika kålsorter. Jag gillar den, speciellt med tanke på priset och jag älskar att slippa göra matlåda!!!

På kvällarna e vi lite mer fantasirika även om jag måste erkänna att jag inte lagat vardagsmat en enda gång sen jag kom hit. Vi äter ute eller så beställer vi hem mat. Mat är så pass billigt här att vi kan unna oss lyxen att bara laga mat för att det är roligt. Den tråkiga vardagspastan kan vi överlåta till ngn annan :-)

Utöver att innehållet på våra tallrikar har ändrats så har även själva sättet vi äter på ändrats. Vi äter numera nästan uteslutande med pinnar. Det har tom gått så långt att jag föredrar pinnar framför kniv och gaffel, så vida jag inte äter stek och det har jag bara gjort en gång sen vi kom hit!
Kärlek
Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar