lördag 5 september 2009

Oväntade händelser

FÅR JAG PRESENTERA BLOGGARE NR 2 - MICKE!
Jag får då och då frågan om hur det är att leva i Kina, och om man lär sig mycket. Det är en riktigt svår fråga att besvara för det är så mycket som är annorlunda här. Men en sak jag verkligen har fått lära mig här att lämna över kontrollen till andra. Språket är en sån stor barriär att man ofta bara måste lita på att saker blir bra i slutändan och följa med strömmen.

Jag gick och klippte mig häromdagen. Inne hos frisören pekar jag på prislistan och visar en sax med fingrarna i håret. 38 kr vill dom ha, helt OK! Blir ledd till en stol och en tjej som tvättar håret på mig. Riktigt noggrann var hon, och fortsätter med en lång och lite obekväm skalp-massage. Jag var lite stressad och avbröt den till slut, när hårbotten redan hade hunnit bli riktigt röd och ömmande. OK, klippningsdags! Eller?... Nehe, då leds jag till nästa tjej som gjort det något ovanliga karriärsvalet av att bli Öronrensare på heltid! Antingen hade jag smutsiga öron eller så hade hon stor yrkesstolthet efter 3 års högskolestudier på öron-skolan, för hon var väldigt noggrann. Så efter 15 minuter med någon annans tops i mina öron tänkte jag äntligen bli klippt, men då var visst dags för min nackmassage. Det var någonstans här jag insåg att jag nog fått bra valuta för mina 38kr, och att de där konstiga kinestecknen på prislistan betydde ett paketpris. Som sagt, man får bara lämna över kontrollen och följa strömmen. Till slut hamnar jag i frisörstolen efter en kort te-paus och räcker fram min lapp från en kollega som beskriver hur jag vill bli klippt. Hur ska man annars få fram det?

Min frisör läser lappen, ler och nickar. Sen struntar han i det och klipper som han själv vill ändå!

Jag hade planer den kvällen på att hinna träna, som då sprack på grund att jag var där i 2h. Men å andra sidan fick jag rengjort mina öron, och en nackmassage. Som sagt, man får ofta bara följa med strömmen här och lita på att det blir bra i slutändan. Vilket det oftast blir också…

Gästbloggaren
Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar