måndag 1 juni 2009

Från en kvinnas synvinkel

Som smygfeminist, eller tja kanske helfeminist, måste jag skriva om hur det är att vara kvinna i Shanghai. Här kommer mina första reflektioner.

Kvinnor och män lever relativt jämnställt i Shanghai. Kvinnor är erkända i arbetslivet, även om (precis som i Sverige) de höga posterna och de feta lönerna tilldelas männen. Som kvinna förväntas du ta störst ansvar hemma, jag har faktiskt inte träffat en enda man som ens KAN laga mat. Jag orsakade stor uppståndelse bland mina kollegor när jag erkände att det är Micke som stryker mina skjortor (jag suger på att stryka). Barnet, de har ju bara ett, är självklart (?) kvinnans ansvar, något så banbrytande som pappaledighet finns inte i Kina. Mammor får 3 mån mammaledighet här, sen förväntas de vara tillbaka på jobbet. Detta löser de flesta med hjälp av mor/far föräldrar. Kvinnors rösträtt är inte värt att debatera, männen har ju inte heller rätt till att säga sitt.

Även om kvinnor är erkända i arbetslivet så anses de fortfarnde som bräckliga. Det är tex ytterst ovanligt för en kvinna att flytta hemifrån för andra anledningar än giftemål. Min 40 åriga chef är singel och bor således fortfarnade hemma... Kvinnor bör alltid dricka varma drycker (tom vatten), även om det är 40 grader utomhus. Speciellt vid mens ska man akta sig för kyla. Min kollega kom på sig själv med att äta glass då hon hade mens, varpå hon förskräckt slängde glassen. Detta är ännu vilktigare under en graviditet. En kvinna som fött barn ska inte ens nudda vid ngt kallt förrän en månad efter födslen. Hon ska inte heller duscha inom denna tid (?!?!?!)

Varje gång jag hämtar ett kallt glas vatten i köket är det ngn som tittar bekymmersamt på mig. Hur ska min omtåliga kvinnokropp klara detta?!

Kärlek
Sara

4 kommentarer:

  1. Förstår inte alls det där med kalla drycker. Hur tänker de? Att vi kan ta skada av att intaga kylda varor?!

    SvaraRadera
  2. nä, jag förstår inte heller de. När jag frågat varför säger de bara att det inte är bra för insidan att få i sig kalla drycker?!?! De verkar inte veta varför själva.

    SvaraRadera
  3. Men oj! Har du inte träffat en enda man som kan laga mat? I princip ALLA kinesiska män jag känner lagar mat - och god mat dessutom. Folk på annat håll tycker att Shanghaimännen lever litet under toffeln. Fast det säger väl i och för sig mer om hur litet jämställda kineser är på andra håll i Kina...

    SvaraRadera
  4. Hahaha, verkar som att jag haft otur med männen!

    Jag har oxå hört ryktet om Shanghais dominanta kvinnor, mina kvinnliga kollegor anser sig själva tillhöra denna sort. Dock har jag fått uppfattnignen om att den bara gäller inom hemmets 4 väggar. I samhället och i arbetslivet är det männen som kammar hem storvinsterna. Som i de flesta andra kulturer :-)

    Kul att du hittat till min blogg!

    Sara

    SvaraRadera