tisdag 2 juni 2009

GFW - Great Fire Wall

Jag diskuterade Kinas censur av internet med en kollega idag. Tydligen så har Partiet ökat censuren kraftigt de senaste dagarna. Anledningen är massakern på himmenlska fridens torg i Beijing, imorgon är det 20 år sedan det hände. Partiet förnekar att detta någonsin ägt rum och censurerat nätet dels för att inga kineser ska berätta för omvärlden, dels för att inga kineser ska kunna läsa om det. Partiets mål är så vitt jag förstått det att mörka händelsen totalt, främst för kineserna. De flesta kineserna vet dock vad som hände för 20 år sedan (även om händelsen ALDRIG skulle hamna i en kinesisk historiebok). I dagsläget är de flesta stora bloggportaler, twitter, youtube, hotmail, delar av facebook osv blockade. På jobbet har vi en svensk server som gör att jag kommer åt några sidor, bla min blogg, men min mail kommer jag nog inte åt på ett tag :-(. Så om du tänkt maila mig så använd min jobbmail: saralundquist2@memo.ikea.com

DN skriver om censuren här: http://www.dn.se/nyheter/varlden/kina-blockerar-sociala-medier-1.882234


Känner du någon kines? Gör en insats för demokratin och berätta för dem om himmeska fridens torg och censuren, det gör jag!

Kärlek
Sara

3 kommentarer:

  1. Intressant. Frågade en Kinesisk vän (som befinner sig i England)hur det är med cencuren och hon svarade: "Ingen aning, jag använder inte de där portalerna. Jag kör QQ och MSN hemma i Kina och det fungerar."

    SvaraRadera
  2. Jag har fått precis samma reaktioner här. Mina kinesiska kollegor verkar inte alls bry sig om att sidor blockas... Hemma hade det ju blivit kaos om regeringen fick för sig att blocka youtube :-)

    SvaraRadera
  3. Chinese Gov's GFW is totally a crap. -_-!! Now even facebook is blocked.

    SvaraRadera