onsdag 3 juni 2009

Rösta!

Efter det något oseriösa inlägget nedan får jag kontra med ngt mer allvarligt :-). Jag tycker att du ska rösta på söndag!!!!!! Att bo i ett land med diktatur har verkligen fått mig att inse hur viktig demokratin är! Som svensk är det svårt att föreställa sig att inte få säga sin mening, inte kunna protestera, inte kunna påverka. Här är det en så stor del av vardagen att kineserna inte ens reagerar. Exempelvis så verkar alla bara acceptera den internetcencur som pågår nu utan att ens ifrågasätta den. De är skolade att inte ifrågasätta, inte söka sanningen och att inte ha en åsikt.

Att leva i Kina har gjort mig otroligt tacksam för att jag fått växa upp i en kultur som värnar om yttrandefrihet och den enskilda människans värde. Vi tar det så för givet att många inte ens pallar masa sig iväg till rösturnorna. Tyvärr missade jag själv att rösta eftersom valurnorna här stänger 2 veckor före själva valet (sååå dumt av mig att inte kolla upp det). Iaf, i Sverige stänger de på söndag. SO GET GOING, utnyttja dina rättigheter! Jag har lovat mig själv att aldrig mer missa ett val!

Kärlek
Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar